2009. március 3., kedd

Válság hatásai az autóiparban dolgozókra

Napjainkban a különböző médiákon keresztül nap mint nap azt lehet hallani, hogy a válság hatásai az építőipart és az autóipart érintik a legnagyobb mértékben. A januári statisztikák összehasonlítása valóban elgondolkoztató. Magyarországon a tavaly januári 12 466 autóhoz képest, az idén csak 5967-et adtak el. Ez az adat kihat az autókkal foglalkozó vállalkozókra, az értékesítőkre és az iparban dolgozókra is. Az elbocsátottak száma rohamosan növekszik. Néhány elrettentő példa: ~ Győri Syncreon Kft., amelynek egyetlen megbízója a győri Audi-gyár, 400 dolgozót küldött el ~Győri Rába-gyárból 260 embert küldenek el ~40 embertől válik meg a General Motorshoz tartozó szentgotthárdi Opel-gyár ~Magyar Suzuki Zrt. összesen 1179 embert bocsát el ~Autoliv Kft. autóbiztonsági eszközöket gyártó üzem is elküldött 26 embert ~Miskolci japán Shinwa leányvállalata is 100 fős elbocsájtást jelentett be Először a munkaközvetítők által felvett dolgozókat, próbaidősöket, nyugdíj előtt állókat, a három éven belül felvett dolgozókat küldik el. Ők vannak a legjobban kiszolgáltatva és belőlük válik munkanélküli leggyorsabban. Túl sok a termelés és kevés az eladás. A munkaidő csökkentése a dolgozókat védi, hogy ne veszítsék el munkájukat. Ennek következménye, hogy a bérük is jelentősen csökken, ami a megélhetésükre vesélyes lehet. A megoldást nehéz lenne megállapítani, mert ez egy igen összetett probléma, de az megállapítható hogy a 4 munkanapos hetek időszakos megoldással szolgálhatnak.

2 megjegyzés:

  1. Az autógyárak termelésének csökkentése kihat a beszállítókra is, akik számosan élnek az autóiparból. A munkanélküliség így jóval több embert érint, mint az autógyárakból elbocsátottak. A válságkezelésére a "roncsató" programokkal válaszolnak egyes kormányok. Mi várható ezektől a programoktól?

    VálaszTörlés
  2. Sajnos a helyzet nem igen javul. A roncsautó programot jó ötletnek tartom, de sajnos nem tud megoldani sok problémát. Addig amíg az emberek folyamatosan rettegésben élnek, félnek hogy mikor lesznek ők a következők akik elveszítik állásukat, addig autót sem fognak venni. A helyzet elég sikeralmas, de bízom benne, hogy pár év alatt minden rendeződik.

    VálaszTörlés